Aktuality

Motocykl JAWA Pérák 250/11, veterán – součást interiérů prodejen BANDI

Málokdo již dnes ví, co znamená nápis na motocyklech JAWA. Skoro každý z nás se někdy s tímto motocyklem setkal. Mnozí z nás viděli nepojízdný motocykl ve stodole u dědy, jiní zase v rodinném albu, kde se fotí strejda s dětmi na Jawě.

JAWA je velký kus české technické historie, která se v dobách minulého století prolínala několika generacemi. Poválečný technický zázrak JAWA byl bohužel v 60. letech tehdejším komunistickým režimem totálně rozložen. Slavná a světová značka neměla již žádnou šanci obstát v konkurenčním prostředí japonských moderních motocyklových značek. Dnešní JAWA Divišov je známá ve světovém plochodrážním sportu.

Motocykl JAWA Perák

Jak to začalo

Za vším stál zakladatel zbrojního závodu Ing. František Janeček (1878–1941). V roce 1923 vybudoval v Praze-Nuslích továrnu, kde přestavoval kulomety Schwarzlose. Na sklonku 20. let armádní zakázky ustaly a Ing. Janeček byl nucen hledat jiný výrobní artikl. Inklinoval k výrobě motocyklů a to z několika důvodů. Jednak byla technologie výroby motocyklů podobná té zbrojařské, ale především jej hnalo jeho vlastenectví. Chtěl vyrobit československý motocykl, který by obstál v konkurenci anglických či německých motocyklových značek, které se v té době řadily mezi evropské jedničky.

Ing. František Janeček odkoupil licenci na motocykl německé značky Wanderer. Začal vyrábět vlastní motocykly s touto licencí a dal jim značku JAWA. Název vznikl spojením prvních dvou písmen ze jmen JANEČEK-WANDERER. Výroba ovšem neměla úspěch. A to jak z důvodu špatného technického řešení, tak i z důvodu vysoké ceny. Ing. Janeček se proto spojil s anglickým konstruktérem Georgem W. Patchettem. Jako první vytvořili v roce 1939 lidový model JAWA Villiers 175 cm3. Po tomto motocyklu následovaly další typy. 250 cm3, 350 cm3, motokolo JAWA Robot 100 cm3 a JAWA 250 cm3 Duplex. Tímto začala dlouhá a slavná cesta značky JAWA.

Martin Kraus a motocykl JAWA Perák

Vývoj JAWA po druhé světové válce

Po smrti Ing. Janečka v roce 1941 řídil dále továrnu JAWA generální ředitel JUDr. Frei. Technicky zručný manažer s advokátním vzděláním byl pro JAWU historickým milníkem. Řídil výrobu zbrojovky i v průběhu druhé světové války. Pochopitelně v té době se zbrojařským programem pro nacisty. Se svým týmem však tajně vyvíjeli zcela nový koncept motocyklu JAWA, který dostal název Pérák. Nutno podotknout, že jakákoliv zjištěná kolaborace proti Velkoněmecké říši byla nacisty trestána nejvyšším trestem smrti.

JUDr. Frei dokázal v průběhu války zajistit výrobu a ukrytí většiny tajně rozpracovaných součástek na vyvíjený motocykl Pérák. Po skončení války v roce 1946 byla JAWA Pérák 250 představena na veletrhu v Paříži, kde sklidila celosvětový obrovský úspěch. Novým konceptem přední vidlice, samočinným vypínáním spojky, i svými oblými tvary předběhl motocykl svou dobu minimálně o 20 let. Zájem o nový motocykl byl obrovský. Exportoval se do 112 států všech kontinentů a nestíhal se vyrábět. Následně pak vznikla ještě JAWA Pérák 350.


JAWA Pérák 250/11 v prodejnách BANDI

Vystavené motocykly JAWA Pérák v prodejnách Pánské obleky BANDI:

OSTRAVA – JAWA Pérák 250/11, r.v. 1948. Po renovaci, pojízdný, platný TP a SPZ. Neprodejné.

PRAHA – JAWA Pérák 250/11, r.v. 1947. Po renovaci, pojízdný, platný TP a SPZ. Neprodejné.

BRNO – JAWA Pérák 250/11, r.v. 1947. Po renovaci, pojízdný, bez TP a SPZ. Neprodejné.

BRATISLAVA – JAWA Pérák 250/11, r.v. 1950. Po renovaci, pojízdný, bez TP a SPZ. Neprodejné.

Mohlo by vás zajímat